Dag 4 Israël

7 september 2019 - Bayt Jala, Palestina

Dag 4 Israël

Vandaag is Sabat, dus koffiezetapparaat mag niet aan, geen water koken dus gisteren is t water gekookt en op 90 graden gehouden. Je mag eigenlijk ook niks bij je dragen ook geen geld en geen auto rijden. Dus t zal ook rustig op de weg zijn.

Best heel streng als ze vroom zijn dan. Best interessant om te weten.

Vandaag lange rit naar Bethlehem. Met tussenstops.

O gisteravond zat ik met Trees aan de koffie en kwam Bert ff vragen of ik wel goed gegeten had. Heel lief en raakte hij even Trees haar schouder aan. Zij gaf hem een sneer dat hij haar niet mocht aanraken en hij liep boos weg. Ik zei tegen haar: hij bedoelt t goed en heeft een goed hart. Ja maar hij moet me niet aanraken. Dus vanmorgen zaten Bert en Dodi bij ontbijt en ik zei tegen Bert dat ik t rot vond. Hij zei: ze hoeft niet meer tegen mij te praten. Trees kwam bij ons aan tafel zitten en zegt: goedemorgen en tikt Bert aan. Hij zei ook niks. Ik voelde opgelaten maar denk wel: hun probleem niet de mijne.

Er zijn 270 kibboetsen in Israël. Was gister grappig de oude dame v 82 zei: en wat als je er vanaf wil? Zij dacht dat je gedwongen werd om te blijven. Zo schattig.

We rijden vlak langs de grens met Jordanië daar wil ik ook nog een keer naar toe!

Wilde t combineren maar lukte niet deze periode. Maar goed ook er is al veel te zien.

Vanavond zitten we 3 dgn in zelfde hotel relaxt. Er staat dus hek met sensoren dus je kunt niet zomaar naar Jordanië zonder echt bij een grensovergang te passeren.

De kassen hier zijn niet van glas maar van insektengaas.

Bij koffie break was voor t eerst dat er militairen stonden met hun geweren, ook vrouwen. Hier wat meer controles ook.

Bij de dode zee zijn er ook dadelpalmbomen.

Diepte v t water is in t midden 400 mtr diep hier zit de aarde breuk. Je blijft hier dus op drijven en gaan we straks ook doen.

20  km breed is de zee maar er kunnen geen schepen op varen.

En Gedi stappen we uit en wandelen we klein stukje en daarna gaan we naar Masada.

Berggeiten en woestijnratjes gezien. Verder een kleine waterval. De berggeiten hebben de kleur vd bergen dus je ziet ze bijna niet.

Masada is een fort. Koning Herodus had daar zijn toevluchtsoord op de berg gebouwd. Cleopatra heeft hem aan schip geholpen. Na 3 jaar kwam hij terug en zijn vrouw en moeder leefden toen nog. Hij was van adelijke familie niet Joods. Hij had meerdere vrouwen en kinderen. Hij heeft er een aantal laten vermoorden. Klein stukje geschiedenis van langer verhaal ;)

We gaan daar met de kabelbaan omhoog. Een aantal gingen niet mee vanwege hoogtevrees. Heb ik ook (Corine weet je nog?) maar ik ga dan wel ;)

Wat was t warm daar maar indrukwekkend ook t verhaal dat ze hun eigen gezinnen aan t eind vermoorden voordat de Romeinen kwamen, twee vrouwen en een kind kwamen uit de schuilkelder. En toen vroeg een dame Silvia: maar waarom dan? Wilde ze niet vermoord worden? Nou hele groep lag in een deuk. Dat hadden we moeten filmen en erachteraan: hadden ze dan geen inspraak? Oooo lachspieren weer gebruikt.

Nu onderweg naar lunch en zwemmen in de dode zee. Chauffeur heeft WiFi uitgezet grrrr

En weer aan.

Ijsje gegeten en in de dode zee gedreven. Was gaaf. Zo gelachen weer met Sylvia zij had geen slippers en er lagen slippers aan de kant die wilde ze aantrekken maar mocht niet van haar man. Ze was t wel 100x aan t vertellen dus ik zeg: niet meer luisteren naar die man van je! Hij lag in een deuk en zij zei: ja idd. Ik: waarom denk je dat ik gescheiden ben. Ze is zo lekker naïef geweldig! O en ze hadden hier lekker koel breezertje mmmmm.

Bus moest 2x keihard remmen en mijn hand flink gestoten pffff

Valt me op dat er paar vriendinnen stellen zijn die weinig met elkaar praten. 1 vriendinnen stel zit al niet bij elkaar. Maar misschien houden ze wel van rust dat kan ook.

Hier zie je ook de Palestijnse muur. Hier staat t verhaal: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Israëlische_Westoeverbarrière

We zitten in een levendige straat maar een van de Belgische meisjes vindt t eng en zei: ik ga tegenover hotel en niet de straat op om te eten. Ik heb een leuk restaurant gezien op tripadvisor en ik ben er heen gelopen stukje donker stuk maar vond t niet eng. Alleen zat er helemaal niemand dus ga er dan niet alleen zitten. Vraag morgenavond wel of de meisjes mee willen gaan.

O vanmiddag lachen man van Sylvia vertelde dat hij bij KPN heeft gewerkt en ik vroeg wat hij gedaan had en hij zei: ik repareerde vroeger telefooncellen als jij tenminste ze nog kent! Ik lachen en zei: hallo ben 55 net zo oud als je vrouw (hij is in de 60) en hij: O dacht dat je veel jonger was! Tada in the pocket!

Ik ben dacht Italiaans restaurant maar ze hadden alleen vlees, salade en crêpe! Dus maar crêpe met Nutella en morgen weer gezond ;)

Dadelijk nog ff winkeltjes kijken en dan met thee op bed rusten en Netflixen Haha.

Het is wel zo als je met een vriendin gaat je dan langer blijft en gezelliger rond wandelt en nu valt er niet zoveel te beleven.

Ga ik water kopen begint er jongen tegen me te kletsen en heel vriendelijk en niet opdringerig en zegt hij: ik betaal je water jij bent in Arabisch land en ik laat je zien dat we ook gastvrij zijn. Ik heb hem bedankt en hand gegeven. Was erg aardig.

Nou Truste allemaal en tot morgen internet is redelijk dus hopelijk krijg ik de foto’s erop dat was de laatste 2 dagen easy.

Liefsss

ps foto’s lukt helaas niet zo jammer!

Huid is zacht van de zoute zee en heb nu masker op!

1. Anne Marie:
    7 september 2019
    Begin hoe langer hoe jaloerser te worden. Wat maakt je veel meer en wat zie en beleef je veel. Ik was wel met je gaan eten hoor. En ook zoveel verhalen en godsdienstig en dan begrijp ik dus echt niet hoe ze met de palestijnen omgaan.
    Was het trouwens niet schrikken toen je de lachknop open zette? Och misschien kunnen we een keer samen naar Jordanië. Wie weet. Voorlopig ff niet.
    Lieverd geniet nog lekker van alles wat je beleeft, ik kijk echt uit naar je verhaal van morgen. Rust lekker uit en tot morgen schat. Trusten....😪😴😴💤💤💤💖💋
  2. Puck Ras:
    8 september 2019
    Dank je lieverd Haha was zeker schrikken toen lachknop open ging. Tja de Palestijnen moet me er wel in verdiepen. Ok staat ooit gaan wij samen Jordanië doen joehoe. Hoop dat daar alles ok gaat. Dikke knuffie en veel liefs! Aantal foto’s al gelukt met erop zetten. Kost moeite. Liefs
  3. Corine:
    Hi Puck,
    Het ziet er allemaal weer mooi en leuk uit!
    Geniet er nog even lekker van!
  4. Puck Ras:
    Dank doe ik lieve Corine! Xxx
  5. Derby:
    Waar is de foto met masker? 🙈 Haha
  6. Puck Ras:
    8 september 2019
    Hahahaha die doe ik maar niet Haha xxx
  7. Joyce v Londen:
    9 september 2019
    Je ziet weer veel mooie dingen en je houdt er ook nog een glad huidje op na😉
  8. Puck Ras:
    9 september 2019
    Hahahaha ja heel belangrijk 😂
  9. Remco:
    18 september 2019
    Op de laatst bijgevoegde foto zie ik een héééél gezonde maaltijd. Dat wordt weer paar kilometer hardlopen :D

En wat een gedoe met die Trees en Bert. Lekker náást je gelaten, heel goed :)
  10. Puck Ras:
    18 september 2019
    Ja en net ook weer gesnoept ai ai ai.....komt wel weer goed! Heb je soms nodig even wat ongezonds...hahaha....

Ja idd laten ze het maar uitzoeken, ik heb ook vakantie haha ;)